Jak wygląda egzamin wstępny do liceum plastycznego czyli jak dostać się do plastyka

kurs rysunku dla dzieci warszawa

Z myślą o rodzicach kandydatów oraz samych kandydatach do liceów i klas plastycznych stworzyliśmy ten krótki, lecz kompleksowy przewodnik, który pomoże Ci zrozumieć proces selekcji i najlepiej przygotować się do egzaminu do szkół plastycznych. Od 7 lat zajmujemy się przygotowaniem uczniów do rekrutacji do szkół i klas plastycznych w Warszawie. Podane przykłady opieramy więc na doświadczeniu naszych absolwentów oraz naszej praktyce dydaktycznej. Egzamin wstępny do liceum plastycznego to nie lada wyzwanie. Składa się z kilku etapów, mających na celu ocenić zarówno zdolności plastyczne, jak i wiedzę teoretyczną z zakresu historii sztuki oraz zainteresowanie sztuką. Co roku dziesiątki młodych artystów przystępują do egzaminów, marząc o miejscu w renomowanych szkołach, takich jak Liceum Plastyczne Wojciecha Gersona czy klasa plastyczna w Liceum im. Miguela de Cervantesa.

Egzamin praktyczny do liceum plastycznego: RYSUNEK, MALARSTWO, RZEŹBA

Egzamin praktyczny ma na celu sprawdzenie predyspozycji plastycznych i manualnych. Predyspozycja jest tu słowem – kluczem do zrozumienia, że nie chodzi do końca o to, aby potencjalny kandydat był już absolutnym profesjonalistą w tych dziedzinach. Poszukiwane predyspozycje to oczywiście zdolności manualne, kreatywność, i, najważniejsze: wrażliwość plastyczna oraz umiejętność obserwacji. Nie chodzi więc o nauczenie się jakiegoś schematu (np. jak narysować konia czy psa), który będziemy wielokrotnie powielać. Chodzi o budowanie odpowiedniej postawy wobec procesu twórczego, praktykę i zainteresowanie sztuką jako taką. W związku z tym na egzaminie pojawiają się zarówno zadania, które kandydat realizuje w oparciu o swoją wyobraźnię, więc świadczące o pewnej praktyce artystycznej w przeszłości, jak i te związane z obserwacją obiektów w naturze. Aby zilustrować to nieco konkretniej pochylmy się nad tematami, które mogą pojawić się na egzaminie praktycznym do liceum plastycznego.

Malarstwo i Rysunek: Obraz twojej wyobraźni

Zadania z wyobraźni: Czy potrafisz przekształcić pustą kartkę w dzieło sztuki, przedstawiając „Człowieka w tłumie” lub twoją „Wakacyjną przygodę”? Egzamin wstępny do liceum plastycznego często zaczyna się od takich wyzwań, testując  zdolność do kreatywnego myślenia i wyrażania emocji za pomocą pędzla i ołówka. Kandydat do klasy plastycznej otrzymuje tego typu hasło, np. „Twój ulubiony aktor” oraz informację o technice, po czym rysuje lub maluje dzieło na wybrany temat. Maluj lub rysuj to, w czym czujesz się dobrze! Jeśli postać to Twoja mocna strona, wykorzystaj to. Jeśli zawsze lepiej wychodziły Ci owoce… cóż, wiesz już co robić! Zadania z natury:  Martwa natura, rysunkowa lub malarska, to najpopularniejszy temat egzaminacyjny . Zadania z rysunku bezpośrednio z natury pozwalają ocenić, jak wnikliwie obserwujesz daną sytuację plastyczną, a także jak dobrze potrafisz przekładać trójwymiarową rzeczywistość na dwuwymiarową płaszczyznę papieru. Pamiętaj, że nie chodzi o szczegół! Uważaj, żeby się nie zafiksować i nie skupić za mocno na szczegółach. Staraj się pracować nad całym kadrem i obserwować relacje w jego obrębie (gdzie jest najjaśniej? Gdzie jest najciemniej?”.

Rzeźba: Pamiętaj, że nie chodzi o figurki z plasteliny!

Rzeźba to forma trójwymiarowa, nie figurka czy lalka. Najczęstsze błędy popełniane w zadaniu rzeźbiarskim na egzaminie do liceum plastycznego to niewłaściwe myślenie o formie trójwymiarowej jako takiej. Kiedy tworzymy rzeźbę z plasteliny, należy robić to przez dokładanie i odejmowanie masy, nie wałkowanie i ugniatanie jej w rękach. Niezależnie, czy na egzaminie pojawi się zadanie z gliny czy kompozycja z papieru pamiętaj zawsze, że powstała bryła musi być ciekawa z każdej strony. W zeszłych latach na egzaminie z rzeźby do liceum plastycznego pojawiały się zadania na hasło typu „Postać w ruchu”, „Sztuki walki”, czy „Zwierzę i człowiek”. Kandydat musi pokazać, że potrafi myśleć i tworzyć w trzech wymiarach.

egzamin wstępny do liceum plastycznego rysunek
egzamin wstępny do liceum plastycznego rzeźba

Egzamin Teoretyczny do liceum plastycznego lub klasy plastycznej, czyli rozmowa: zrozumienie sztuki

Oprócz umiejętności praktycznych, egzamin wstępny do liceum plastycznego bada Twoją wiedzę o sztuce. Pytania z historii sztuki sprawdzają Twoje zrozumienie różnych epok, kluczowych dzieł, a także podstawowych pojęć i zasad estetyki. Jeśli kandydat interesuje się sztuką samą w sobie, to możemy przecież założyć, że zna najważniejsze dzieła i zjawiska, a do tego wszystkiego jest pewnie zainteresowany historią sztuki miejsca lub regionu, w którym mieszka i planuje się uczyć. Tak, to pewna wskazówka dla młodych artystów z Warszawy! Stolica ma w końcu dosyć bogatą historię kultury i sztuki. Kandydat do liceum plastycznego lub klasy plastycznej pytany o swojego ulubionego artystę powiedziałby… no właśnie, co? Odpowiadając na to pytanie warto być szczerym i podać jakiegoś artystkę, którego naprawdę lubicie, nie koniecznie z dziedziny sztuki tradycyjnej. Wątpię, że na co dzień najbardziej inspirują Cię prace Michała Anioła czy Van Gogha, więc nie byłaby to zbyt szczera odpowiedź, prawda?

Portfolio do klasy plastycznej: Twoja osobista galeria

Choć nie wszystkie szkoły wymagają teczki z pracami, dobrze przygotowane portfolio może być Twoim biletami do szkoły marzeń, np. do ALO, czyli Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego przy Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Prace zawarte w portfolio pozwalają na ocenę Twojego indywidualnego stylu oraz pokazują Twoje dotychczasowe umiejętności i zainteresowania artystyczne. Uwaga! Pamiętaj jednak, by sprawdzić wymagane formaty (wielkości prac), techniki i tematy! Niektóre szkoły narzucają tego typu wymagania, by lekko zunifikować i ułatwić sobie proces selekcji kandydatów do klas plastycznych.

Na koniec podsumowanie: przygotowanie kluczem do sukcesu? Tak, ale nie tutoriale z Internetu!


Konkurencja o miejsce w liceum plastycznym jest duża – nawet do 10 osób na jedno miejsce! Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z różnych form przygotowań, od kursów przygotowawczych, przez samodzielne ćwiczenia i konsultacje w preferowanych placówkach. Jeśli kandydat lub kandydatka wychowują się w rodzinie o artystycznych atrybucjach raczej nie macie się o co martwić. Jeśli jednak młody twórca nigdy nie miał wsparcia profesjonalistów nie ma co łudzić się zbytnio, że przy takiej konkurencji tutoriale z Internetu wystarczą. Oczywiście zawsze są wyjątki od tej reguły, ale nie bez powody nazywamy je wyjątkami.

Nie chodzi jednak o to, aby stresować się za bardzo. Wręcz przeciwnie. Egzamin plastyczny jest właściwie dosyć łatwy i kiedy zaakceptujemy, że komisja nie czeka na najbardziej dokończone, idealne prace, tylko chce poznać nasze predyspozycje.

Zajęcia w takich miejscach jak Kontrastownia pomagają nie tylko budować umiejętności manualne, ale i gromadzić niezbędną wiedzę, jednocześnie realizując egzaminacyjne zadania wielokrotnie. Rozwijamy warsztat plastyczny odpowiednimi ćwiczeniami, pokazujemy najważniejsze zagadnienia związane z historią sztuki i rozwijamy kreatywność młodych twórców. Poprzez wielokrotną realizację typowych zadaniach egzaminacyjnych kandydaci do liceów i klas plastycznych stają się gotowi na wyzwania rekrutacyjne. Staramy się także namawiać uczniów, aby… podeszli to tematu nieco na luzie. Tak, chociaż brzmi to nieco abstrakcyjnie, stres usztywnia rękę i nie sprzyja rozwojowi ciekawej, indywidualnej plastyki. Nie traktuj więc przygotowania do rekrutacji do liceum plastycznego tak, jak traktujesz naukę do egzaminu ośmioklasisty. To przyniesie więcej szkody niż korzyści! Przygotowanie do egzaminu to w końcu nie tylko nauka technik artystycznych, nie zapominaj o tym!

Zapraszamy serdecznie do naszej pracowni. Jeśli przygotowujesz się do rekrutacji na własną rękę trzymamy kciuki za wyniki egzaminu!